Blog

Boter bij de Vis

Boter bij de Vis

Een oude wijsheid zegt “Je moet het ijzer smeden als het heet is”. En oude wijsheden kloppen vaak. Dus wil jij snel je geld? Factureer dan direct wanneer je jouw dienst of product hebt geleverd. Dit en meer zorgt ervoor dat jouw liquiditeit bijna direct sterk verbetert. 

Particuliere klanten: direct laten betalen

De gemiddelde Nederlandse burger hanteert écht geen betaaltermijnen in de privéadministratie. Men koopt iets als men er geld voor heeft of sluit op voorhand een lening af voor een grote uitgave. Kortom, zij/hij houdt er rekening mee dat er een factuur komt. Wanneer jij goed werk hebt geleverd en je factureert uiterlijk de volgende dag via e-mail, dan zal de gemiddelde particulier direct betalen. Waarom? Omdat ze blij zijn met wat je hebt geleverd en je een leuke ondernemer bent die ze ook wat gunnen. Dus ze betalen direct. Maar als jij 1 of 2 weken wacht met factureren dan ben jij, hoe leuk je ook bent, niet meer top-of-mind. En men denkt al snel: “blijkbaar heeft zij/hij geld zat”. Verder waren ze ook al vergeten dat er nog betaald moest worden én het enthousiasme over wat je hebt geleverd is terug gezakt naar soort van normaal. Moet ik verder nog iets uitleggen? 

Werk je veel voor particulieren? Stuur dan een factuur met iDeal. Dan betalen ze in 1 klik vanaf hun mobiele telefoon, zonder dat ze bedragen en factuurnummers over hoeven te tikken. Doe je het op tijd, dan profiteer je nog van het enthousiasme. Katsjing! 

Zakelijke klanten een vervaldatum geven

Spreek altijd vooraf goed af wat je betaaltermijn is. In Nederland is 14 of 30 dagen heel gebruikelijk. Zet echter op je factuur een uiterste betaaldatum in plaats van het aantal dagen! Veel bedrijven hanteren wel jouw betaaltermijn, maar die laat men ingaan op de datum dat jouw factuur ingeboekt wordt. Dit voorkom je met een uiterste betaaldatum. Ook voor zakelijke klanten geldt: verstuur de factuur zo snel mogelijk. Veel bedrijven betalen op een vaste dag in de week, bijvoorbeeld vrijdag. Dus vervalt jouw factuur op zaterdag in plaats van op vrijdag? Dan moet je bijna een week langer op je geld wachten. Ik ken ook voorbeelden van bedrijven die werken met 2-wekelijkse betaalbatches of zelfs maandelijkse. Reken dus zelf maar uit wat de consequenties kunnen zijn van 1 dag eerder of later factureren. 

Zakelijke klanten kunnen elektronische facturen (UBL) vaak geautomatiseerd verwerken. Een zakelijke klant is minder gebaat bij gemak, maar meer bij efficiëntie. Verstuur dus geen papieren factuur of platte PDF, maar een elektronische factuur. Hoe sneller jouw factuur verwerkt kan worden, des te sneller wordt deze betaald. 

Conclusie: jij bepaalt voor een groot gedeelte zelf hoe snel jouw klanten betalen. 

Bossify® 

Jij bepaalt wanneer je op de kassa klikt! Bossify® maakt het je makkelijk. Met 1 klik of ‘swipe’ maak je een factuur van een offerte. Of in 3 of 4 klikken vanuit je eigen prijslijst. Dit kan op je mobiele telefoon, zelfs terwijl je bij de klant op het toilet zit.

Iedere factuur verstuurd vanuit Bossify® heeft een iDeal-link en een UBL-bijlage. Het gevolg is dat zowel particuliere- als zakelijke klanten zonder moeite jouw factuur kunnen verwerken en betalen.

Betaalt een klant toch te laat? Dan stuur je met 1 klik vanaf je mobiele telefoon een herinnering. Met Bossify® ben jij door een helder dashboard in-control. Factureer jij snel met Bossify® dan word jij als eerste betaald. En het is nog eens leuk ook. 

Klink dat aantrekkelijk? Overtuig jezelf en probeer Bossify® gratis uit.

Met vriendelijke groet,

Bram

11 juni 2020

Ben je klaar om te beginnen?

Ontdek wat Bossify® voor jou kan betekenen.