Blog

Wat moet er op een factuur staan?
25 september 2021
Wat moet er op een factuur staan?

Jij bent jouw afspraken nagekomen. De bestelde producten zijn geleverd of aangevraagde diensten zijn verricht. Nu is het tijd om de betaling in orde te maken. Als ondernemer stuur je hiervoor een factuur naar de klant. Zo weet de klant precies voor welke producten of diensten welk bedrag verschuldigd is. Er zijn diverse manieren om een factuur op te maken en je kunt de factuur personaliseren naar jouw huisstijl en jouw branche. De Belastingdienst stelt echter wel een aantal eisen aan facturen. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat facturen overzichtelijk blijven en volledig zijn. Wij leggen uit welke informatie er in elk geval niet mag ontbreken op jouw facturen. Zo wordt een factuur maken als zzp’er of ondernemer een stuk eenvoudiger!

Wat is een factuur?

Een factuur is een overzicht van geleverde producten of diensten met de daarbij behorende verschuldigde kosten. Dit overzicht wordt gestuurd naar de klant als verzoek tot betaling voor deze producten of diensten. Een factuur wordt vaak verward met een offerte. Een offerte is echter een prijsindicatie voordat producten of diensten zijn geleverd. Dit is nog geen officieel prijsoverzicht. Een factuur is dit wel en is het officiële verzoek tot betaling. Om ervoor te zorgen dat de factuur overzichtelijk en helder is voor alle partijen, zullen een aantal gegevens vermeld moeten worden op dit overzicht.

Wat moet er op de factuur staan?

Facturen zijn er in allerlei vormen en maten. Je kunt een factuur helemaal naar eigen inzicht vormgeven qua kleur, lettertype, opmaak en logo. Als je zoekt naar een voorbeeld factuur voor zzp’ers of ondernemers krijg je een breed scala aan facturen te zien. Je bent dus vrij om je creativiteit te gebruiken bij dit onderdeel van jouw administratie. Het is echter wel noodzakelijk dat de factuur begrijpelijk is voor de klant en onderstaande informatie bevat.

Bedrijfsgegevens en KvK-nummer

Het is voor de klant belangrijk om te weten van wie de factuur is. Daarom zorg je ervoor, bij het maken van een factuur als zzp’er of ondernemer, dat jouw bedrijfsgegevens en KvK-nummer duidelijk vermeld staan op de factuur.

Btw-gegevens

Over goederen en diensten is btw verschuldigd. Alle btw-plichtige ondernemers brengen btw in rekening bij hun klant. Daarom is het belangrijk om het btw-bedrag op de factuur te vermelden. Tevens is het verplicht om het btw-nummer van jouw onderneming op de factuur te vermelden.

Factuurgegevens

Een factuur is niet compleet zonder de factuurdatum en het factuurnummer. Hoe je dit vermeld op jouw factuur mag je zelf invullen. Met een factuurprogramma als Bossify is dit ontzettend eenvoudig. Stel je jouw facturen liever zelf op? Op een voorbeeld factuur voor zzp’ers of ondernemers vind je diverse suggesties. Vergeet echter niet dat de factuurnummering van jouw facturen doorlopend moet zijn.

Bedrijfsgegevens van de klant

Voor de volledigheid mogen de bedrijfsgegevens van de klant ook niet ontbreken op de factuur. Zo weet de klant zeker dat de factuur voor hen bedoeld is. Het is niet verplicht om de btw-gegevens van de klant op de factuur te vermelden, maar als het een levering naar het buitenland betreft of als de btw wordt verlegd, is dit wel nodig.

Overzicht goederen of diensten

Vergeet ook zeker niet om een overzicht te geven van de geleverde diensten of goederen op de factuur. Vermeld hierbij zoveel mogelijk informatie én de leveringsdatum. Zo weet de klant precies waar het verschuldigde bedrag betrekking op heeft.

Verschuldigde bedrag

En tot slot mag het verschuldigde bedrag, waar de factuur voor bedoeld is, ook niet ontbreken op het overzicht. Vermeld het bedrag voor de geleverde diensten of producten, de verschuldigde btw en het totaalbedrag duidelijk op de factuur.

CRM Systeem van Bossify

Bossify® maakt jouw leven als ZZP'er makkelijker. Het is namelijk het ultieme CRM systeem voor hardwerkende ondernemers.

  • Maak je super snel professionele facturen, voorzien van een iDeal link. Klanten kunnen dus direct betalen
  • Heb je in handige dashboards direct inzichtelijk wat je nog moet doen, wie nog niet betaald heeft en wie nog een factuur moet ontvangen
  • Is al je communicatie inzichtelijk
  • Bespaar je tijd doordat alles eenvoudig en snel functioneert

Na je gratis periode kost Bossify® maar € 14,95 per maand! Met alle tijd die je overhoudt dankzij ons slimme CRM systeem voor ZZP’ers, kun je meer tijd besteden aan geld verdienen. De app betaald dus eigenlijk voor zichzelf! Bovendien is het maandelijks opzegbaar.

Eerst gratis proberen? Geen probleem!

Probeer Bossify® gratis

Lees meer
Wat is relatiebeheer?
25 september 2021
Wat is relatiebeheer?

Je bent ingeschreven bij de KvK, de administratie is op orde, de website is online en de visitekaartjes liggen klaar. Je bent klaar om zaken te doen en klanten te verwelkomen. Maar hoe zorg je ervoor dat je klanten aan je bindt en hoe houd je deze klanten tevreden? Voor ondernemers is goed relatiebeheer essentieel. Het succes van een bedrijf valt of staat met de klanten. Maar wat is relatiebeheer eigenlijk en hoe kun jij dit effectief vormgeven?

Wat is relatiebeheer?

Relatiebeheer is het onderhouden van het contact met (potentiële) klantrelaties. Je inventariseert waar klanten behoefte aan hebben en vervolgens probeer je hier actief aan te voldoen. Door middel van relatiebeheer werk je aan een klantbestand en het succes van jouw bedrijf. Je wilt bestaande klanten geïnteresseerd houden en nieuwe klanten aan je binden. Door te investeren in relaties werk je actief aan deze doelen. Een bedrijf runnen is namelijk niet alleen het aanbieden van producten of diensten, het is ook actief betrokken zijn bij jouw klanten en ze het gevoel geven dat ze gezien en begrepen worden.

Het klantenbestand

Goed relatiebeheer begint met een klantenbestand. Dit is een overzicht van bestaande, en mogelijk ook toekomstige, klanten. Het klantenbestand bevat minimaal de contactgegevens van de klant. Zo weet je hoe je in contact kunt komen en hoe je de relatie sterk kunt houden. Voor goed relatiebeheer is het echter ook slim om het klantenbestand te voorzien van extra informatie. Wanneer heb je bijvoorbeeld voor het laatst contact gehad? Wie is het contactpersoon in het bedrijf? Hoe komt de klant het liefst in contact? En wat zijn aanknopingspunten voor een goed gesprek? Met deze kennis heb jij een stapje voor op de concurrentie.

Vormen van relatiebeheer

Met een actief klantenbestand kun je gaan werken aan relatiebeheer. Maar hoe pak je dit aan? Wat betreft relatiebeheer is het belangrijk om dicht bij jezelf en jouw bedrijf te blijven. Wat past er bij het bedrijf en bij de klanten? Onderstaande vormen van relatiebeheer tonen aan hoe divers en uitgebreid relatiebeheer kan zijn.

  • Een nieuwsbrief voor klanten
  • Een presentje op verjaardagen of jubilea
  • Kerstkaarten en relatiegeschenken
  • Prijsvoordeel voor trouwe klanten
  • Een eigen accountmanager aanbieden
  • Klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren
  • Proactief adviseren

Relatiebeheer automatiseren

Er zijn diverse manieren om jouw relatiebeheer te automatiseren. Voor succesvol relatiebeheer is het namelijk essentieel om een goed overzicht te hebben van de klanten en hun unieke wensen en status. Met een CRM-systeem kun je deze informatie inventariseren en gebruiken. Vanuit het systeem kun je het contact met klanten onderhouden. Alle gegevens staan in het systeem en informatie kan automatisch worden opgehaald. In het systeem is ook volop ruimte voor persoonlijke toevoegingen en een overzicht van de activiteiten van het bedrijf.

Naast een helder overzicht van de klanten biedt een CRM-systeem ook inzicht in targets, salesfunnels, prestaties, klanttevredenheid, bestellingen en openstaande klantkwesties. Vanuit één dashboard kan de gehele organisatie actief werken aan het optimaliseren van de klantervaring.  Een CRM-systeem neemt dus niet het persoonlijke contact weg, maar maakt het juist makkelijker om op de juiste momenten en manieren in contact te komen met klanten. Dat is nog eens efficiënt klantbeheer!

CRM Systeem van Bossify

Bossify® maakt jouw leven als ZZP'er makkelijker. Het is namelijk het ultieme CRM systeem voor hardwerkende ondernemers.

  • Maak je super snel professionele facturen, voorzien van een iDeal link. Klanten kunnen dus direct betalen
  • Heb je in handige dashboards direct inzichtelijk wat je nog moet doen, wie nog niet betaald heeft en wie nog een factuur moet ontvangen
  • Is al je communicatie inzichtelijk
  • Bespaar je tijd doordat alles eenvoudig en snel functioneert

Na je gratis periode kost Bossify® maar € 14,95 per maand! Met alle tijd die je overhoudt dankzij ons slimme CRM systeem voor ZZP’ers, kun je meer tijd besteden aan geld verdienen. De app betaald dus eigenlijk voor zichzelf! Bovendien is het maandelijks opzegbaar.

Eerst gratis proberen? Geen probleem!

Probeer Bossify® gratis

Lees meer
Wat is een factuur?
25 september 2021
Wat is een factuur?

Als zzp’er of ondernemer is het belangrijk om de administratie vanaf het prille begin goed op orde te hebben. Met ondernemen gaat een heleboel papierwerk gepaard en hoe beter je dit organiseert, hoe makkelijker het wordt om jouw organisatie goed te runnen. Eén belangrijk aspect van ondernemen is het factureren. Toch is dit proces nog gehuld in mysterie. Want wat kenmerkt een factuur eigenlijk en hoe stel je een goede factuur op? Wij leggen je uit hoe facturen werken en hoe je een goede en volledige factuur als zzp’er of ondernemer opstelt.

Wat is een factuur?

Een factuur is een schriftelijk overzicht van de geleverde goederen of diensten met een verzoek tot betaling van deze diensten. Het is dus geen offerte, prijsindicatie of creditnota. Om als factuur te worden bestempeld, moet dit overzicht aan bepaalde eisen voldoen:

  • Een factuur bevat de bedrijfsgegevens van jouw bedrijf
  • Een factuur beschrijft de bedrijfsgegevens van de klant
  • Een factuur geeft inzicht in de btw-gegevens van de bestelling
  • Een factuur bevat een factuurnummer en een factuurdatum
  • Een factuur biedt een overzicht van de geleverde producten of diensten
  • Een factuur vermeldt het verschuldigde bedrag voor deze producten of diensten

Naast deze vereiste kenmerken, kun je een factuur naar eigen inzicht vormgeven. Je kunt de factuur als zzp’er of als ondernemer personaliseren door gebruik te maken van een logo, de bedrijfskleuren of de huisstijl. Ook qua indeling heb je veel vrijheden. Voor de eigen administratie maken veel bedrijven bovendien gebruik van identificatienummers voor klanten en ordernummers voor bestellingen. Dit is niet verplicht, maar voor het eigen overzicht zeker aan te raden.

Een factuur opstellen

Veel mensen vinden het de eerste keer lastig om een factuur op te stellen en te verzenden. Ze voelen zich onzeker over het opstellen van de factuur en voelen zich bezwaard om deze te versturen. Het maken van facturen is echter een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf en dit kun je beter zo goed mogelijk aanpakken. Op Google vind je talloze voorbeelden van een factuur voor zzp’ers, eenmanszaken, bv’s en organisaties. Doe hier zeker inspiratie op om tot een volledige en representatieve factuur te komen.

Wil je jouw facturering zo efficiënt mogelijk laten verlopen? Dan kun je ook gebruik maken van een facturatieprogramma als eenmanszaak, zzp’er of ondernemer. Dit is een handige softwaretool om het factureren van jouw producten of diensten zo eenvoudig en soepel mogelijk te laten verlopen. Met een facturatieprogramma voor een eenmanszaak of zzp’er wordt het opstellen en versturen van facturen heel eenvoudig. Bovendien biedt een facturatietool als Bossify ook een handig overzicht van facturen en openstaande betalingen. Zo zijn jouw zakelijke financiën top geregeld!

CRM Systeem van Bossify

Bossify® maakt jouw leven als ZZP'er makkelijker. Het is namelijk het ultieme CRM systeem voor hardwerkende ondernemers.

  • Maak je super snel professionele facturen, voorzien van een iDeal link. Klanten kunnen dus direct betalen
  • Heb je in handige dashboards direct inzichtelijk wat je nog moet doen, wie nog niet betaald heeft en wie nog een factuur moet ontvangen
  • Is al je communicatie inzichtelijk
  • Bespaar je tijd doordat alles eenvoudig en snel functioneert

Na je gratis periode kost Bossify® maar € 14,95 per maand! Met alle tijd die je overhoudt dankzij ons slimme CRM systeem voor ZZP’ers, kun je meer tijd besteden aan geld verdienen. De app betaald dus eigenlijk voor zichzelf! Bovendien is het maandelijks opzegbaar.

Eerst gratis proberen? Geen probleem!

Probeer Bossify® gratis

Lees meer
Wat heb je nodig als zzp’er in de zorg?
25 september 2021
Wat heb je nodig als zzp’er in de zorg?

In de zorgsector zijn steeds meer zzp’ers actief. Als zzp’er in de zorg heb je volop werkgelegenheid en je beschikt over de vrijheid om zelf te kiezen waar, wanneer en hoe je werkt. Er zijn zzp’ers in de thuiszorg, jeugdzorg, bejaardenzorg en kraamzorg, maar ook zzp’ers in de zorg actief als verpleegkundige of verzorgde. Maar wat komt er allemaal kijken bij een functie als zzp’er in de zorg? Wat heb je nodig en waar moet je zeker bij stilstaan?

KvK registratie

Iedere ondernemer schrijft zich eerst in bij de Kamer van Koophandel voordat er wordt begonnen met de werkzaamheden als zorgverlener. Door inschrijving bij de KvK word je echt gezien als ondernemer. Je ontvangt een KvK-nummer en daarmee kun je ook jouw btw-nummer en jouw AGB-code aanvragen. 

BIG registratie

Als je werkzaam bent in de zorgsector, zijn er diverse beroepen die je alleen mag beoefenen als je geregistreerd bent in het BIG-register. Dit register van Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg is openbaar en wettelijk. Door richtlijnen te geven voor wat kan en mag in de zorg, beschermt het register patiënten tegen ondeskundige zorgverleners. Onder andere artsen, fysiotherapeuten, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen zijn verplicht om zich te registreren. Als zzp’er in de zorg zul je hier dus rekening mee moeten houden en deze registratie elke 5 jaar opnieuw moeten regelen. Zorg er ook zeker voor dat jouw BIG-nummer inzichtelijk is voor klanten. Sinds 1 januari 2021 ben je hiertoe verplicht.

AGB-code

Als professional in de zorg heb je een Algemeen GegevensBeheer-code (AGB-code) nodig om jouw geleverde zorg te declareren. Aan de hand van deze code kan een zorgaanbieder worden herkend. Voor het aanvragen van een AGB-code is een registratie bij de KvK en een BIG-registratie nodig.

Factureringsprogramma

Als zzp’er zul je jouw klanten regelmatig moeten factureren voor geleverde diensten of producten. Om dit factureren te stroomlijnen, is het raadzaam om een factureringsprogramma te gebruiken. Een tool als Bossify maakt het maken en versturen van facturen zo eenvoudig mogelijk. Bovendien biedt het je inzicht in jouw financiële administratie.

Medisch dossier

Alle zorgverleners, dus ook zzp’ers in de zorg, zijn verplicht om van al hun patiënten een medisch dossier aan te leggen. In dit dossier wordt de medische informatie en het behandelplan van de cliënt vastgelegd. Bovendien is het verplicht om het medisch dossier inzichtelijk te maken voor cliënten indien gewenst. De gegevens moeten digitaal in te zien én te beheren zijn.

Keurmerk

Wil je als zzp’er in de zorg jouw klanten kwaliteit en betrouwbaarheid garanderen? Dan kun je een keurmerk aanvragen. Het is een kwaliteitsbewijs en een teken van betrouwbaarheid en professionaliteit. Voor zzp’ers in de zorg is er Mijn Keurmerk en voor zzp’ers in de sector zorg en welzijn is er het HKZ-keurmerk.

AVG

Alle bedrijven die werken met persoonsgegevens zijn verplicht om de informatie van hun klanten veilig te houden. Dit geldt ook voor zzp’ers in de zorg. De regels rondom deze veiligstelling zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Houd je goed aan de regels om jouw cliënten de beste zorg én privacy te bieden.

CRM Systeem van Bossify

Bossify® maakt jouw leven als ZZP'er makkelijker. Het is namelijk het ultieme CRM systeem voor hardwerkende ondernemers.

  • Maak je super snel professionele facturen, voorzien van een iDeal link. Klanten kunnen dus direct betalen
  • Heb je in handige dashboards direct inzichtelijk wat je nog moet doen, wie nog niet betaald heeft en wie nog een factuur moet ontvangen
  • Is al je communicatie inzichtelijk
  • Bespaar je tijd doordat alles eenvoudig en snel functioneert

Na je gratis periode kost Bossify® maar € 14,95 per maand! Met alle tijd die je overhoudt dankzij ons slimme CRM systeem voor ZZP’ers, kun je meer tijd besteden aan geld verdienen. De app betaald dus eigenlijk voor zichzelf! Bovendien is het maandelijks opzegbaar.

Eerst gratis proberen? Geen probleem!

Probeer Bossify® gratis

Lees meer
Tips voor factureren in de zorg
25 september 2021
Tips voor factureren in de zorg

Ben jij als zzp’er of als ondernemer werkzaam in de zorgbranche? Dan heb je een groot werkterrein waar veel werkgelegenheid is. Je hebt de vrijheid om zelf te bepalen waar, hoe en wanneer je werkt. Zo kun je als zzp’er in de zorg je specialiseren in de thuiszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg of jeugdzorg. Welke specialisatie je ook kiest en hoeveel je ook werkt, de administratie is een noodzakelijk onderdeel van jouw ondernemerschap. Een goede administratie voeren kan nog best een uitdaging zijn. Daarom geven wij handige tips voor het factureren in de zorg.

De basis van elke factuur

Of je nu als zzp’er in de gehandicaptenzorg werkt, een bouwbedrijf hebt of een eenmanszaak hebt in de creatieve sector: de basis van een factuur ziet er in elke branche praktisch hetzelfde uit. Een goede factuur bevat minimaal de volgende gegevens:

  • Jouw bedrijfsgegevens en KvK-nummer
  • De bedrijfsgegevens van de klant
  • Het btw-bedrag en het btw-nummer van jouw bedrijf
  • Het factuurnummer en de factuurdatum
  • De geleverde goederen of diensten met de betreffende datum
  • Het verschuldigde bedrag gespecificeerd

Dit zijn de eisen waar elke factuur aan moet voldoen volgens de richtlijnen van De Belastingdienst. Voor zorgverleners is het bovendien raadzaam om ook jouw BIG-registratienummer op de factuur te vermelden. Het is niet verplicht, maar het is zeker aan te raden om jouw zorgkwalificaties via de facturen kenbaar te maken.

Voor de eigen administratie kun je daarnaast ook gebruikmaken van klantnummers, opdrachtnummers, logo’s en andere gepersonaliseerde toevoegingen. Zo zorg je ervoor dat de facturen herkenbaar zijn en de administratie makkelijker wordt. Zorg er wel altijd voor dat de factuur goed leesbaar is en begrijpelijk is voor de klant.

Factureren in de zorg

Als zzp’er in de zorg kun je één opdrachtgever hebben, maar ook meerdere opdrachtgevers. Het is daarom belangrijk om de administratie goed de regelen. Zo houd je overzicht en voorkom je fouten in de facturering of betalingsachterstanden. Door gebruik te maken van een factuurprogramma kun je al deze betalingen vanaf één platform regelen. Bossify is een handige tool waarmee je als zzp’er in de gehandicaptenzorg, of als ondernemer in een willekeurige andere branche, eenvoudig jouw facturen kunt opstellen, versturen en kunt controleren. Vanaf een overzichtelijk dashboard heb je zicht op alle financiële zaken van jouw onderneming. En via het platform kun je ook achterstallige betalingen monitoren en herinneringen sturen. Zo neemt Bossify de lastige administratie zoveel mogelijk uit handen en kun jij je richten op jouw passie: de zorg.

Zorg CRM Systeem van Bossify

Bossify® maakt jouw leven als ZZP'er makkelijker. Het is namelijk het ultieme CRM systeem voor hardwerkende ondernemers.

  • Maak je super snel professionele facturen, voorzien van een iDeal link. Klanten kunnen dus direct betalen
  • Heb je in handige dashboards direct inzichtelijk wat je nog moet doen, wie nog niet betaald heeft en wie nog een factuur moet ontvangen
  • Is al je communicatie inzichtelijk
  • Bespaar je tijd doordat alles eenvoudig en snel functioneert

Na je gratis periode kost Bossify® maar € 14,95 per maand! Met alle tijd die je overhoudt dankzij ons slimme CRM systeem voor ZZP’ers, kun je meer tijd besteden aan geld verdienen. De app betaald dus eigenlijk voor zichzelf! Bovendien is het maandelijks opzegbaar.

Eerst gratis proberen? Geen probleem!

Probeer Bossify® gratis

Lees meer
Hoe maak je een goede factuur?
25 september 2021
Hoe maak je een goede factuur?

Als beginnende ondernemer of zzp’er komt er flink wat op je af. Je probeert jouw bedrijf een vliegende start te geven, maar tegelijkertijd draag je ook zorg voor alle praktische zaken en de administratie. Zo zul je al snel te maken krijgen met het opstellen en versturen van facturen. Natuurlijk is dit vooral goed nieuws. Een factuur verzenden betekent namelijk dat je inkomsten hebt! Maar hoe maak je een goede factuur en wat moet er allemaal op staan? Dan leggen wij in dit artikel uit

Wat staat er op een factuur?

Een factuur is een overzicht van geleverde diensten of producten met daarbij een verzoek tot betaling voor deze diensten. De factuur wordt vanuit het bedrijf of de zzp’er verstuurd naar de klant. Het is daarom belangrijk dat een factuur duidelijk is en alle relevante informatie bevat die nodig is voor betaling. Hiervoor kun je een voorbeeld zzp factuur of een factuur voorbeeld voor kleine ondernemers gebruiken als ondersteuning. Op een factuur staan in elk geval de volgende zaken:

  • Jouw bedrijfsgegevens en KvK-nummer
  • Het btw-nummer van jouw onderneming en het btw-bedrag
  • De factuurdatum en het factuurnummer
  • De contactgegevens van de klant
  • De geleverde goederen of diensten met leveringsdatum
  • Het verschuldigde bedrag van de geleverde goederen of diensten

Soorten facturen

Niet elke factuur is hetzelfde. Er zijn diverse soorten facturen die allemaal hun eigen opmaak en hun eigen voorwaarden hebben.

Factuur voor goederen

Een factuur voor goederen is een leveringsoverzicht en betalingsverzoek voor een geleverd product. Deze factuur wordt vaak meegeleverd met het product of direct na levering verzonden naar de klant.

Factuur voor diensten

Een factuur voor diensten is een betalingsverzoek voor geleverde diensten. Zzp’ers zullen vooral gebruik maken van dit type factuur. Dit overzicht van geleverde diensten en betalingsverzoek wordt doorgaans verzonden nadat de diensten zijn geleverd. Het is echter ook mogelijk om de betaling in delen te regelen. Alles in goed overleg.

Periodieke factuur

Bij langlopende projecten kan er worden afgesproken dat er periodieke facturen worden verstuurd. Dit is vooral functioneel wanneer er tussentijds veel kosten worden gemaakt en mensen die aan het project werken moeten worden uitbetaald.

Pro forma factuur

Een pro forma factuur is een overzicht van kosten die doorgaans nog niet gemaakt zijn. Deze factuur is geen officieel betalingsverzoek, maar dient als een overzicht voor verwachte kosten. Het wordt ook wel gezien als een voorlopige factuur en het kan dienen als een offerte. Het verschil is echter dat een pro forma factuur echt als factuur is opgemaakt en een offerte vaak meer een uitgeschreven kostenraming is.

Self-billing

Wanneer de factuur wordt opgesteld en verstuurd door de opdrachtgever, spreken we van self-billing. Vaak staat dan op de factuur dat deze is uitgereikt door de afnemer. Verder zijn dezelfde betalingsvoorwaarden van toepassing op deze factureringsvorm.

Een factuur opmaken

Nu je weet wat er allemaal op een factuur hoort te staan, en welke typen facturen er zijn, is het tijd om de factuur op te gaan stellen. Dit hoef je gelukkig niet allemaal zelf te bedenken. Door eenvoudigweg te zoeken op Google vind je zeker een zzp factuur die je kunt personaliseren. Schroom niet om zo’n factuur als voorbeeld te gebruiken. Je kunt deze vervolgens helemaal aanpassen naar jouw eigen wensen.

Wil je helemaal ontzorgd worden? Dan kun je ook gebruik maken van de dienst van Bossify. Deze offerte en factureringstool is een uitkomst voor ondernemers en zzp’ers. Je hoeft geen gebruik te maken van een factuur voorbeeld of zelf na te denken over de invulling van de factuur: dat is allemaal voor je geregeld. Binnen enkele minuten heb je jouw factuur verzonden! Bovendien houd je via Bossify eenvoudig bij welke offertes er nog openstaan en welke betalingen nog moeten worden voldaan. Makkelijker wordt het niet!

CRM Systeem van Bossify

Bossify® maakt jouw leven als ZZP'er makkelijker. Het is namelijk het ultieme CRM systeem voor hardwerkende ondernemers.

  • Maak je super snel professionele facturen, voorzien van een iDeal link. Klanten kunnen dus direct betalen
  • Heb je in handige dashboards direct inzichtelijk wat je nog moet doen, wie nog niet betaald heeft en wie nog een factuur moet ontvangen
  • Is al je communicatie inzichtelijk
  • Bespaar je tijd doordat alles eenvoudig en snel functioneert

Na je gratis periode kost Bossify® maar € 14,95 per maand! Met alle tijd die je overhoudt dankzij ons slimme CRM systeem voor ZZP’ers, kun je meer tijd besteden aan geld verdienen. De app betaald dus eigenlijk voor zichzelf! Bovendien is het maandelijks opzegbaar.

Eerst gratis proberen? Geen probleem!

Probeer Bossify® gratis

Lees meer
De vele voordelen van een factuurprogramma
25 september 2021
De vele voordelen van een factuurprogramma

Of je nu een eenmanszaak, besloten vennootschap, vennootschap onder firma hebt of zzp’er bent: facturen sturen is een groot onderdeel van jouw werkzaamheden. Als je een betaling wilt ontvangen voor geleverde goederen of diensten, geef je dit aan middels een factuur. Deze facturatie wil je natuurlijk wel efficiënt regelen: de betalingen moeten soepel verlopen en er mogen geen fouten worden gemaakt. Dit kun je handmatig doen. Er zijn online volop voorbeelden van facturen te vinden en daar kun je zeker jouw eigen factuur op baseren. Maar er is ook handige facturatie software beschikbaar om dit werk nog makkelijker te maken! Met een facturatieprogramma voor een eenmanszaak, bv, vof of zzp’er wordt de facturatie van jouw bedrijf makkelijker dan ooit. En gebruik maken van een factuurprogramma heeft nog meer voordelen.

Overzicht

Facturatie software biedt meer overzicht dan je zelf ooit zou kunnen creëren in jouw facturering. In plaats van mapjes met diverse facturen op jouw computer kun je nu vanaf een centraal platform al jouw betalingen regelen. Zo biedt Bossify een overzichtelijk dashboard met al jouw betalingen en facturen. In één oogopslag heb je een volledig overzicht van de financiële status van jouw bedrijf. Bovendien werkt de software met een cloud waardoor je overal en altijd toegang hebt tot jouw financiële administratie.

Tijdbesparend

Factureren is vaak geen leuk klusje, maar door gebruik te maken van een factuurprogramma wordt deze klus wel veel efficiënter. Er wordt gebruik gemaakt van een standaard template voor de facturen welke voor elke betaling wordt geactualiseerd. Je hoeft niet meer te stoeien met het moeizaam aanpassen van de opmaak en de factuur wordt bovendien vanuit het programma verstuurd. Dit spaart enorm veel moeite én tijd uit.

Inzicht

Door gebruik te maken van facturatie software creëer je ook direct meer inzicht in jouw zakelijke financiën. Veel softwareprogramma’s maken gebruik van een overzichtelijk dashboard waarop je de inkomende en uitgaande geldstromen kunt zien. Dit geeft je meer controle dan ooit over de financiële situatie van jouw bedrijf. Met één blik op het dashboard weet je precies hoe het ervoor staat.

Integratie

De facturatie van jouw bedrijf is onlosmakelijk verbonden met de rest van jouw boekhouding. Toch gebruiken veel mensen nog steeds losse documenten, mapjes en software om dit te organiseren. Met een factuurprogramma zoals Bossify kun je jouw facturatie eenvoudig koppelen aan jouw favoriete boekhoudprogramma. Zo wordt jouw administratie nog overzichtelijker en makkelijker bereikbaar.

Herinneringen

Een facturatieprogramma voor een eenmanszaak of voor zzp’ers zoals Bossify biedt bovendien de mogelijkheid om altijd bovenop de betalingen te zitten. Het programma houdt feilloos bij welke betalingen nog voldaan moeten worden. Op het handige dashboard kun je de actuele status van elke factuur inzien en betalingsherinneringen sturen is nog nooit zo eenvoudig geweest.

Veilig

Een digitale administratie is, mits goed beveiligd, enorm veilig in gebruik. Waar je met een papieren administratie altijd het risico loopt op het verliezen van documenten, ben je met een digitale administratie verzekerd van een goed overzicht zonder het kwijtraken van papierwerk. Bovendien is het online versturen van facturen de meest efficiënte en veilige manier van factureren.

Voordelig

Door gebruik te maken van een digitaal factuurprogramma bespaar je niet alleen tijd, maar ook geld. Door digitaal te factureren en de administratie overzichtelijk te houden in een factuurprogramma, bespaar je heel veel papier, inkt en verzendkosten. Goede facturatie software kost geld, maar dit betaalt zich dubbel en dwars terug in bespaarde tijd en bespaarde kosten.

Lees meer
Boter bij de Vis
11 juni 2020
Boter bij de Vis

Een oude wijsheid zegt “Je moet het ijzer smeden als het heet is”. En oude wijsheden kloppen vaak. Dus wil jij snel je geld? Factureer dan direct wanneer je jouw dienst of product hebt geleverd. Dit en meer zorgt ervoor dat jouw liquiditeit bijna direct sterk verbetert. 

Particuliere klanten: direct laten betalen

De gemiddelde Nederlandse burger hanteert écht geen betaaltermijnen in de privéadministratie. Men koopt iets als men er geld voor heeft of sluit op voorhand een lening af voor een grote uitgave. Kortom, zij/hij houdt er rekening mee dat er een factuur komt. Wanneer jij goed werk hebt geleverd en je factureert uiterlijk de volgende dag via e-mail, dan zal de gemiddelde particulier direct betalen. Waarom? Omdat ze blij zijn met wat je hebt geleverd en je een leuke ondernemer bent die ze ook wat gunnen. Dus ze betalen direct. Maar als jij 1 of 2 weken wacht met factureren dan ben jij, hoe leuk je ook bent, niet meer top-of-mind. En men denkt al snel: “blijkbaar heeft zij/hij geld zat”. Verder waren ze ook al vergeten dat er nog betaald moest worden én het enthousiasme over wat je hebt geleverd is terug gezakt naar soort van normaal. Moet ik verder nog iets uitleggen? 

Werk je veel voor particulieren? Stuur dan een factuur met iDeal. Dan betalen ze in 1 klik vanaf hun mobiele telefoon, zonder dat ze bedragen en factuurnummers over hoeven te tikken. Doe je het op tijd, dan profiteer je nog van het enthousiasme. Katsjing! 

Zakelijke klanten een vervaldatum geven

Spreek altijd vooraf goed af wat je betaaltermijn is. In Nederland is 14 of 30 dagen heel gebruikelijk. Zet echter op je factuur een uiterste betaaldatum in plaats van het aantal dagen! Veel bedrijven hanteren wel jouw betaaltermijn, maar die laat men ingaan op de datum dat jouw factuur ingeboekt wordt. Dit voorkom je met een uiterste betaaldatum. Ook voor zakelijke klanten geldt: verstuur de factuur zo snel mogelijk. Veel bedrijven betalen op een vaste dag in de week, bijvoorbeeld vrijdag. Dus vervalt jouw factuur op zaterdag in plaats van op vrijdag? Dan moet je bijna een week langer op je geld wachten. Ik ken ook voorbeelden van bedrijven die werken met 2-wekelijkse betaalbatches of zelfs maandelijkse. Reken dus zelf maar uit wat de consequenties kunnen zijn van 1 dag eerder of later factureren. 

Zakelijke klanten kunnen elektronische facturen (UBL) vaak geautomatiseerd verwerken. Een zakelijke klant is minder gebaat bij gemak, maar meer bij efficiëntie. Verstuur dus geen papieren factuur of platte PDF, maar een elektronische factuur. Hoe sneller jouw factuur verwerkt kan worden, des te sneller wordt deze betaald. 

Conclusie: jij bepaalt voor een groot gedeelte zelf hoe snel jouw klanten betalen. 

Bossify® 

Jij bepaalt wanneer je op de kassa klikt! Bossify® maakt het je makkelijk. Met 1 klik of ‘swipe’ maak je een factuur van een offerte. Of in 3 of 4 klikken vanuit je eigen prijslijst. Dit kan op je mobiele telefoon, zelfs terwijl je bij de klant op het toilet zit.

Iedere factuur verstuurd vanuit Bossify® heeft een iDeal-link en een UBL-bijlage. Het gevolg is dat zowel particuliere- als zakelijke klanten zonder moeite jouw factuur kunnen verwerken en betalen.

Betaalt een klant toch te laat? Dan stuur je met 1 klik vanaf je mobiele telefoon een herinnering. Met Bossify® ben jij door een helder dashboard in-control. Factureer jij snel met Bossify® dan word jij als eerste betaald. En het is nog eens leuk ook. 

Klink dat aantrekkelijk? Overtuig jezelf en probeer Bossify® gratis uit.

Met vriendelijke groet,

Bram

Lees meer
5 Tips om efficiënter te werken
8 juni 2020
5 Tips om efficiënter te werken

Meer gedaan krijgen in minder tijd, dat willen we allemaal wel. Efficiënt werken behoort tot één van de belangrijkste vaardigheden die je kunt hebben. Er is immers altijd wat te doen en tijd is kostbaar. We hebben allemaal dezelfde 24 uur, maar niet iedereen gebruikt deze 24 uur even nuttig. 

In deze blog benoemen we daarom handige tips voor kleinere bedrijven en ZZP’ers in de ICT & media-branche, om efficiënter te werken aan je projecten. Zo blijf je de concurrentie voor! Dus werk jij zelfstandig als bijvoorbeeld webdeveloper, tekstschrijver of marketingspecialist? Ga dan aan de slag met deze 5 tips om efficiënter te werken. 

1. Maak een dagplanning

Uit onderzoek blijkt dat veel tijd verloren gaat aan ‘onbelangrijk’ werk dat even snel tussendoor komt. Deze ‘tussendoortjes’ kosten je misschien maar 5 minuten om af te handelen, toch is het niet handig om je huidige taak er voor te onderbreken. Het kost mensen namelijk bijna een half uur om weer helemaal geconcentreerd aan het originele project te werken. Daar gaat je productiviteit. Je hebt als ICT-ondernemer vaak met complexe projecten te maken, waar je het hoofd bij moet houden. Een dagplanning maken helpt je enorm.

Aan het begin van elke dag maak je een planning waarin je precies bijhoudt waar je vandaag aan wil werken en voor hoelang. Daar houdt je je vervolgens zeer strikt aan. Je bent niet te storen en werkt als een echte baas aan je projecten. Je zorgt ervoor dat al je belangrijke werk af is. Daar kun je je dan direct goed over voelen. Ergens op de dag plan je dan een ‘tussendoortjes uur’ in. Daarin beantwoord je je e-mail, beantwoordt je vragen van klanten en check je de belangrijkste social media. Het is niets meer dan een uur waarin je ‘kleine klusjes’ opknapt. Dit zorgt ervoor dat jij al je belangrijke werk af krijgt en toch aandacht kunt hebben voor de details. Efficiënter werken begint daarom bij het maken van een dagplanning.

2. Maak slim gebruik van software

Werk niet harder, maar slimmer. Dat kan met onze software. Met het gebruik van slimme technologie werk je sneller en krijg je meer gedaan in je kostbare tijd. Oftewel: je gaat efficiënter werken. Zo kun je onze Bossify® App voor zzp’ers gebruiken om interactieve offertes en facturen te versturen met een iDeal link. Je administratie bijhouden wordt zo een fluitje van een cent. Naast Bossify® zijn er natuurlijk meer programma’s die jouw leven als baas leuker en makkelijker maken. Zo zijn je bestanden met Google drive overal bereikbaar en heb je automatisch een back up van al je werk. Als baas zit je dus steviger achter het stuur van je onderneming door de inzet van software. Met Bossify® beschik je zowel op desktop als op je mobiele telefoon over de actuele stand van zaken. 

3. Efficiënter werken door staand vergaderen

Vergadering met klanten? Stel voor om te gaan staan. Daag iedereen uit om niet te zitten. Til alle aanwezige stoelen desnoods de ruimte uit. Als mensen zitten, raken ze eerder op hun gemak. Dan gaan ze uitweiden naar niet relevante zaken en wordt de focus minder. Ook pakken mensen nog rustig een extra kopje koffie. Een vergadering die een half uur hoeft te duren, duurt zo al snel 50 minuten. Jij, als harde werker, verliest zo kostbare tijd waarin je productief had kunnen zijn. Stel tijdens vergaderingen dus voor om alleen nog staand te vergaderen om efficiënt werken mogelijk te maken. 

4. Zet je telefoon uit

Dit klinkt heel eng voor de meeste mensen. Jij vindt misschien dat je altijd bereikbaar moet blijven. Wat als je een klant misloopt, omdat jij je telefoon niet opnam? Wij snappen dat je je zorgen maakt. Wij stellen daarom voor om je telefoon twee keer een uur uit te zetten. Bijvoorbeeld tussen 10 en 11 uur ‘s ochtends en nog een keer tussen 2 en 3 uur ‘s middags. Voor weinig mensen geldt dat zij de deal van hun leven mislopen, omdat ze niet binnen drie kwartier terugbellen. Je neemt toch ook wel eens niet op, omdat je in een meeting zit? Je zou dit als hetzelfde kunnen zien. Je bent even niet bereikbaar, omdat je geconcentreerd aan het werk bent. Dat is efficiënt werken, zoals het een hardwerkende, ondernemende baas wel vaker vergaat. 

5. Efficiënt werken wanneer jij productief bent

Je hebt vast al eens gehoord van ochtendmensen en avondmensen. De kans is groot dat ook jij in één van deze twee categorieën valt. 

Ochtendmensen

Ben je een ochtendmens? Begin dan om 07:30 in plaats van om 09:00 uur. Op die manier zorg je ervoor dat je extra werktijd spendeert op de momenten dat je op je best bent. Je kunt dan je 90% van je werk klaar hebben voordat de middagdip inslaat. Dat is pas efficiënter werken.

Avondmensen

Voor avondmensen geldt precies het tegenovergestelde. Vooral mensen met creatieve beroepen werken vaak laat in de avond. Creativiteit kun je immers niet dwingen. Voel je daarom niet gedwongen om 08:00 uur aan je ontbijt te zitten, als jouw mooiste werk meestal tussen 20:00 en 23:00 uur uit je vingers glijdt. Als zzp’er kun je je eigen uren bepalen. Werk je bij een andere baas of bij een klant op locatie? Overleg dan eens met hen over jouw werktijden. 

Bossify® helpt je met je business

Als je een eigen zaak hebt en stevig achter het stuur van je business wilt zitten, is Bossify® er voor jou. Met de Bossify® app, crm voor zzp’ers, ga je efficiënter werken aan je eigen onderneming. Probeer het 30 dagen gratis. Bossify® is voor bazen.


Lees meer